SUOMEN ILMAILUOPISTO

Suomen Ilmailuopisto kommer med två plan till flyguppvisningen och två plan till markutställningen!

Suomen Ilmailuopisto är en yrkesskola i Björneborg som utbildar kommersiella piloter till den finska flygindustrins behov.

Utöver detta bedriver skolan annan verksamhet, såsom utbildning och simulatoruthyrning till andra kommersiella flygoperatörer. Skolan erbjuder även affärsflyg med Embraer Phenom -flygplan.

2023 började Suomen Ilmailuopisto att utbilda helikopterpiloter efter 12 års uppehåll på grund av branschens behov av professionella helikopterpiloter. Helikopterutbildning ges främst vid Pyttis flygplats med Robinson R44-helikoptrar.

På markutställningen:

Cessna 152 (USA / Frankrike, C172 också på visning)

  • Enmotorigt propellerflygplan
  • Motor: 3,8 L Lycoming O-235 luftkyld boxer-4
  • Max effekt: 108 hk
  • Maxhastighet: 275 km/h
  • Max höjd: 4400 m
  • Max personer: 2
  • Max startvikt: 759 kg
  • Max belastningsfaktor: +4,4 G / -1,76 G
  • Kortaste möjliga rullbana: Start: 170 m, landning: 120 m

Cessna 152 och fyrsitsiga 172 utgör basen i SIO:s grundutbildning. Flygplanen är enkla och robusta för att motstå belastningarna och hanteringen av den inledande flygträningen. Planen är också lätta att flyga och relativt tillåtande av misstag. När eleverna kommer från sina första teorikurser börjar de direkt att flyga dessa flygplan. Innan vidare har de sin första soloflygning. Efter detta fortsätter utbildningen både med lärare och på soloflyg.

Bild: Mikko Maliniemi

Diamond 42 NG (Österrike)

  • Tvåmotorigt propellerflygplan
  • Motor: 2x 2,0 L Austro Engine E4-C vattenkyld turbodiesel rad-4
  • Max effekt: 165 hk
  • Maxhastighet: 348 km/h
  • Max höjd: 5400 m
  • Max personer: 4
  • Maxl startvikt: 1900 kg
  • Max belastningsfaktor: +3,8 G / -2,0 G
  • Max räckvidd: ~ 5½ timmar eller 1300 km (utan reserver)

Efter grundutbildningen används Diamond 42 i flermotors- och instrumentflygträning. Där får eleverna lära sig flermotoriga flygplan, hur man flyger i situationer med motorhaveri, och t.ex. användning av infällbart landningsställ. Flygresor är vanliga runtom och utanför Finland, där man lär sig att flyga med instrumentflygregler. Detta innebär att flyga utan utsikt, endast med hjälp av instrument och relaterade procedurer. Planets system möjliggör omfattande möjligheter att utföra olika instrumentflygningsprocedurer, vilket ger en bra grund för framtida arbete i kommersiell trafik världen över. Skolan har även DA 42-simulatorer som är tillgängliga för elevernas självövning.

Bild: Mikko Maliniemi