RUOTSIN ILMAVOIMAT

Ruotsin Ilmavoimien Norrbottenin laivue F 21 osallistuu Vaasan lentonäytökseen Gripenillä!

Norrbottenin laivue F 21 operoi JAS 39 Gripeniä. F 21 on Ruotsin pohjoisin ilmavoimien laivue ja erikoistunut toimimaan subarktisessa ilmastossa. Päätukikohta sijaitsee Luleåssa ja tehtävänä on tuottaa ilmavaikutusta kahden hävittäjälentoryhmän kautta. Heillä on yksi maailman suurimmista lentoharjoitusalueista, jota käyttävät sekä Ruotsin ilmavoimat että muiden maiden joukot. He hyödyntävät JAS 39 Gripen -järjestelmää.

Näytöslentäjänä toimii Henrik Björling, kutsutunnukseltaan ”Sunshine”. Henrik on sotilasarvoltaan majuri ja toimii näytöslentäjän tehtäviensä lisäksi 212. taistelulentoryhmässä. Hän esittää kuuden minuutin ohjelman, jossa hän näyttää Gripenin kykyjä.

JAS 39 Gripen: hävittäjä-, rynnäkkö- ja tiedustelutehtävät yhdessä lentokoneessa. Tutkimustyö Viggen-hävittäjälentokoneen korvaajasta alkoi 1970-luvulla, visiona luoda yksi lentokone hävittäjä-, rynnäkkö- ja tiedustelutehtäviin. Tunnan, Lansen, Draken ja Viggen on kaikki valmistettu eri versioina eri tehtäviin. Merkinnät AJ 37, JA 37 ja AJS 37 viittaavat Viggen-järjestelmän edistymiseen visiota toteutettaessa.

Suunnitteluvaiheen tavoitteena oli löytää optimaalinen ominaisuuksien yhdistelmä, joka vastasi vaatimuksia. Tärkeiksi elementeiksi osoittautuivat keulassa sijaitseva canard-siipi yhdistettynä elektroniseen ohjausjärjestelmään. Tämä täytti vaatimukset, lisäten myös mahdollisuuksia tuleviin, tavallisesta poikkeaviin ratkaisuihin.

JAS 39 Gripenissä Ruotsin puolustusmateriaalihallinto (FMV) onnistui integroimaan toiminnot taisteluun, rynnäkköön ja tiedusteluun yhdessä ja samassa hävittäjälentokoneessa. Tuloksena oli pieni, polttoainetehokas hävittäjälentokone, jolla on yksinkertaistettu huolto ja korkea käytettävyys, vähentäen lentotunti- ja kokonaiselinkaarikustannuksia muihin vastaaviin lentokonejärjestelmiin verrattuna.

Avoimet luvut FMV:ltä:

JAS 39C/D Gripen

Mitat
Pituus: 14.9 m
Siipien kärkiväli: 8.4 m
Korkeus: 4.5 m
Siipipinta-ala: 30 m²
Telineleveys: 2.4 m
Pyöräväli: 5.2 m

Paino
Tyhjänä: n. 7 000 kg
Maksimikuorma kahdeksalla kiinnityspisteellä: 5 300 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 14 000 kg

Suorituskyky

Maksiminopeus: Mach 2
Maksiminopeus merenpinnan tasolla: Mach 1.2
Toimintasäde: > 3000 km
Kuormitus: 9 G
Lentoonlähtömatka: 400 m
Laskeutumismatka: 500 m
Aika 30 000 jalan korkeuteen: < 1 min

Polttoaine
Sisäinen: 3000 l
Lisäsäiliö: 1000 l

Helikopteri 14 (NH90)

Ruotsin puolustusvoimilla on 18 helikopteri 14:ää, joka tunnetaan kansainvälisesti nimellä NH90. Helikopterista on olemassa maa- ja meritoimintaversiot ja sitä käyttävät Luleåssa ja Ronnebyssa sijaitsevat helikopterilaivueet. Meriversio on varustettu sonar-laitteistolla ja taktisella tutkalla, joita käytetään sukellusveneiden etsintään.

NH90 on maailman ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu helikopteri, jossa on täysin elektroninen ohjausjärjestelmä. Siinä on kaksi digitaalista ja kaksi analogista tietokonetta, jotka tekevät jatkuvasti itsenäisiä laskelmia ja hylkäävät tulokset, jotka eivät vastaa ”enemmistön” mielipidettä. Tämä lähes poistaa riskin ohjausjärjestelmän vioittumisesta tietokonevian vuoksi.

Toinen innovaatio on lasikuitu- ja hiilikuitukomposiittirunko alumiinin sijaan, jotta voidaan säästää painoa. Helikopteria 14 on myös vaikea havaita tutkassa sen kuusikulmaisen rungon ansiosta. Edistynyt säätutka tekee helikopterista säänkestävän toimiakseen ankarissa vuoristo-olosuhteissa voimakkaiden tuulten ja jäätämisriskin vallitessa.

Raskaiden kuljetusten ja pelastustoimien suorittamiseen vaikeapääsyisillä alueilla ja merellä tämä helikopteri on lyömätön. Sitä voidaan käyttää myös hinaamiseen, vinssaukseen sekä joukkojen ja potilaiden evakuointikuljetuksiin.

Tilauksen yhteydessä Ruotsin puolustusvoimat pyysi myös, että ruotsalaisten helikopterien matkustamon työskentelykorkeutta nostettaisiin 157 senttimetristä 182 senttimetriin – muutos, jota valmistaja markkinoi nyt nimellä HCV (High Cabin Version).

Ruotsin puolustusvoimat tuo näitä helikoptereita Vaasan lentonäytökseen kaksi kappaletta, toinen maanäyttelyyn ja toinen ilmaan.