SUOMEN ILMAILUOPISTO

Suomen Ilmailuopisto kommer med två plan till flyguppvisningen och två plan till markutställningen!

Suomen Ilmailuopisto är en yrkesskola i Björneborg som utbildar kommersiella piloter till den finska flygindustrins behov.

Utöver detta bedriver skolan annan verksamhet, såsom utbildning och simulatoruthyrning till andra kommersiella flygoperatörer. Skolan erbjuder även affärsflyg med Embraer Phenom -flygplan.

2023 började Suomen Ilmailuopisto att utbilda helikopterpiloter efter 12 års uppehåll på grund av branschens behov av professionella helikopterpiloter. Helikopterutbildning ges främst vid Pyttis flygplats med Robinson R44-helikoptrar.

Extra 300L (Tyskland)

  • Aerobatikflygplan i unlimited-kategorin
  • Motor: 8,9 L Lycoming AEIO-540 luftkyld boxer-6
  • Max effekt: 300 hk
  • Maxhastighet: 407 km/h
  • Max höjd: 4800 m
  • Max personer: 2
  • Max startvikt: 950 kg
  • Max belastning: +10 G / -10 G
  • Max “roll”-hastighet: 400°/sek.

Extra 300 används i SIO till “upset prevention and recovery training” (UPRT), som blev obligatorisk för professionell pilotutbildning 2019. Tack vare sina geometriska egenskaper möjliggör flygplanet ett brett utbud av inlärningsmöjligheter som kan demonstrera t.ex. egenskaper av passagerarflygplan. Planet understryker också bättre misstag gjorda i hanteringen av planet. På grund av sin strukturella hållbarhet tillåter maskinen goda säkerhetsmarginaler, vilket är väsentligt för säkerheten i en träningsmiljö.

Bild: Mikko Maliniemi

Embraer Phenom 100 (Brasilien)

  • Lätt affärsjet
  • Motor: 2x Pratt & Whitney Canada PW617F-E turbofläkt
  • Maximal effekt: 7,18 kN dragkraft per motor
  • Maxhastighet: 509 km/h / Mach 0,70
  • Max höjd: 12 500 m
  • Max personer: 6
  • Max startvikt: 4800 kg
  • Max belastning: +3,72 G
  • Max räckvidd: ~1600 km (utan reserver)

Fram till 2022 användes Embraer Phenom för elevernas “multi-crew co-operation training” där man lär sig arbeta i en miljö med flera piloter. Denna utbildning har sedan överförts till Airbus 320-simulatorn. Nu utnyttjas Phenom-flygplanen t.ex. för kunders type rating -kurser, affärsflyg som skolan erbjuder och kalibrationsflygningar som är planerade att starta 2025. Flygplanen kommer att genomgå modifieringsarbete av Patria Oy, som installerar nödvändig instrumentation. Efter detta genomför planen kalibrationsarbete i luften, vilket kommer att möjliggöra validering och kontinuerlig drift av den utrustning på marken som krävs till navigation av flygtrafik i hela Finland.

Bild: Geert Van de Put