SUOMEN ILMAILUOPISTO

Suomen Ilmailuopisto tuo kaksi lentokonetta lentonäytökseen ja kaksi konetta maanäyttelyyn!

Suomen Ilmailuopisto on Porissa toimiva ammatillinen oppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin.

Ammattilentäjien koulutustoiminnan lisäksi oppilaitos harjoittaa maksullista palvelutoimintaa, kuten koulutuspalveluiden myyntiä ja lentosimulaattorin vuokrausta lentoyhtiöille. Lisäksi oppilaitos tarjoaa liikelentoja Embraer Phenom -suihkukoneilla.

Vuonna 2023 Suomen Ilmailuopisto käynnisti helikopterilentäjien koulutuksen 12 vuoden tauon jälkeen johtuen alan tarpeesta saada ammatillisia helikopterilentäjiä. Helikopterikoulutusta annetaan pääsääntöisesti Pyhtään lentopaikalla Robinson R44 -kalustolla.

Maanäyttelyssä:

Cessna 152 (Yhdysvallat / Ranska, C172 myös näytteillä)

  • Yksimoottorinen yleisilmailu-/alkeiskoulukone
  • Moottori: 3,8 L Lycoming O-235 ilmajäähdytteinen boxer-4
  • Maksimiteho: 108 hv
  • Maksiminopeus: 275 km/h
  • Maksimikorkeus: 4400 m
  • Maksimi henkilömäärä: 2
  • Maksimi lentoonlähtöpaino: 759 kg
  • Maksimi kuormakerroin: +4,4 G / -1,76 G
  • Minimi kiitotievaatimus: Lentoonlähtöön: 170 m, laskuun: 120 m

Cessna 152 ja nelipaikkainen 172 muodostaa SIO:n alkeiskoulutuksen selkärangan. Koneet ovat yksinkertaisia ja vankkarakenteisia kestäen koulutuksen rankat alkumetrit. Koneet ovat myös helppoja lentää ja kohtalaisen anteeksiantavia virheille. Oppilaat tulevat suoraan alkuvaiheen teoriaopetuksesta ja alkavat ensimmäisenä lentämään näillä koneilla, saavuttaen kohtalaisen nopeasti ensimmäisen yksinlentonsa tällä konetyypillä. Tämän jälkeen koulutus jatkuu sekä opettajan kanssa että yksinlennoilla.

Kuva: Mikko Maliniemi

Diamond 42 NG (Itävalta)

  • Kaksimoottorinen yleisilmailu-/mittarikoulukone
  • Moottori: 2 kpl 2,0 L Austro Engine E4-C vesijäähdytetty turbodiesel rivi-4
  • Maksimiteho: 165 hv
  • Maksiminopeus: 348 km/h
  • Maksimikorkeus: 5400 m
  • Maksimi henkilömäärä: 4
  • Maksimi lentoonlähtöpaino: 1900 kg
  • Maksimi kuormakerroin: +3,8 G / -2,0 G
  • Maksimi kantomatka: n. 5½ tuntia tai 1300 km (ilman reservejä)

Diamond 42 on alkeiskoulutuksen jälkeen käytössä monimoottori- ja mittarilentokoulutuksessa. Tällöin harjoitellaan sekä monimutkaisemman 2-moottorikoneen ominaisuuksia, miten lentää moottorihäiriötilanteissa, sekä mm. sisäänvedettävien telineiden käyttöä. Koneilla lennetään paljon muille lentokentille harjoitellen mittarilentosäännöillä lentämistä. Tämä tarkoittaa ilman näköyhteyttä, pelkästään mittarien ja niille suunniteltujen menetelmien avuin lentämistä. Koneen järjestelmät mahdollistaa laajat kyvykkyydet suorittaa erilaisia mittarilentomenetelmiä jotka antavat hyvän pohjan pärjätä kaupallisen liikenteen ympäristössä maailmanlaajuisesti. Opistolla on myös DA 42 mallintavia simulaattoreita jotka ovat opetuksen ohella käytettävissä myös oppilaiden omaharjoitteluun.

Kuva: Mikko Maliniemi