SUOMEN ILMAILUOPISTO

Suomen Ilmailuopisto tuo kaksi lentokonetta lentonäytökseen ja kaksi konetta maanäyttelyyn!

Suomen Ilmailuopisto on Porissa toimiva ammatillinen oppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin.

Ammattilentäjien koulutustoiminnan lisäksi oppilaitos harjoittaa maksullista palvelutoimintaa, kuten koulutuspalveluiden myyntiä ja lentosimulaattorin vuokrausta lentoyhtiöille. Lisäksi oppilaitos tarjoaa liikelentoja Embraer Phenom -suihkukoneilla.

Vuonna 2023 Suomen Ilmailuopisto käynnisti helikopterilentäjien koulutuksen 12 vuoden tauon jälkeen johtuen alan tarpeesta saada ammatillisia helikopterilentäjiä. Helikopterikoulutusta annetaan pääsääntöisesti Pyhtään lentopaikalla Robinson R44 -kalustolla.

Extra 300L (Saksa)

  • Unlimited-luokan taitolentokone
  • Moottori: 8,9 L Lycoming AEIO-540 ilmajäähdytteinen boxer-6
  • Maksimiteho: 300 hv
  • Maksiminopeus: 407 km/h
  • Maksimikorkeus: 4800 m
  • Maksimi henkilömäärä: 2
  • Maksimi lentoonlähtöpaino: 950 kg
  • Maksimi kuormakerroin: +10 G / -10 G
  • Koneen pyörimisnopeus (roll rate): 400° / sek.

Extra 300 on käytössä SIO:n epätavallisten asentojen oikaisukoulutuksessa (UPRT) joka tuli pakolliseksi ammattilentäjien koulutukseen vuonna 2019. Kone mahdollistaa geometristen ominaisuuksiensa puolesta laajan skaalan opetustilanteita jolla voidaan tuoda esiin mm. matkustajakoneen piirteitä ja kone korostaa paremmin virheitä. Kone suo myös rakenteellisen kestävyytensä ansiosta laajat turvamarginaalit joka on opetuksen sekä turvallisuuden kannalta olennaista.

Picture: Mikko Maliniemi

Embraer Phenom 100 (Brasilia)

  • Kevyt liikesuihkulentokone
  • Moottori: 2 kpl Pratt & Whitney Canada PW617F-E suihkuturbiinia
  • Maksimiteho: 7,18 kN työntövoimaa per moottori
  • Maksiminopeus: 509 km/h / Mach 0,70
  • Maksimikorkeus: 12.500 m
  • Maksimi henkilömäärä: 6
  • Maksimi lentoonlähtöpaino: 4800 kg
  • Maksimi kuormakerroin: +3,72 G
  • Maksimi kantomatka: n. 1600 km (ilman reservejä)

Embraer Phenom on ollut vuoteen 2022 asti oppilaiden ohjaamoyhteistyökoulutuksen koulutusvälineenä. Tämä koulutus on sittemmin siirtynyt Airbus 320 simulaattorille, jolloin Phenom-kalustoa hyödynnetään mm. asiakkaiden tyyppikoulutukseen, SIO:n tarjoamiin liikelentoihin sekä 2025 alkavaksi suunniteltuun mittauslentotoimintaan. Koneet käyvät läpi muutostyön Patria Oy:n toimesta joka asentaa koneisiin tarvittavan laitteiston. Tämän jälkeen koneilla suoritetaan lentomittaustyötä jolla kalibroidaan ja täten ylläpidetään Suomen lentoliikenteen vaatimia navigointilaitteita maanlaajuisesti.

Picture: Geert Van de Put